maandag 4 juni 2012

Rondom Central Park

Zondag 3 juni

Vanochtend ging de wekker om kwart voor acht. Het was een beetje lastig om eruit te komen omdat het gisterenavond best wel laat geworden was. We hadden wat last van opstartproblemen. Nadat wij ons gedoucht en aangekleed hadden, gingen wij op pad. Net als gisteren gingen wij snel wat ontbijten bij Starbucks. We hadden geen zin om uitgebreid te ontbijten en dit gaan wij morgen doen. We namen allebei weer yoghurt, een banaan en Bastiaan nam deze keer een coffee frapuccino, die beter in de smaak viel. De man die hier werkte herkende ons nog van de dag ervoor. Vandaag wilden wij Central Park bezoeken en het American Museum of Natural History. We namen de metro naar 5th Avenue en stapten uit vlakbij de Apple store en FAO Schwarz. Beide winkels liepen wij even in en bij FAO Schwarz hebben wij onze ogen uitgekeken naar de hoeveelheid speelgoed en dan vooral de prijzen. De verkopers probeerden je over te halen om iets te kopen en voerden een echte show op.

Toen wij weer buiten waren aten wij de banaan die we bij Starbucks gekocht hadden en wilden op weg naar de Central Park zoo. Helaas was 5th Avenue afgezet want er was de Celebrate Israël Parade. Er was veel politie op de been en de straat was afgezet.

Wij zijn met de metro onder de straat overgestoken en zijn zo Central Park ingegaan. In het park keken wij wat rond en gingen op weg naar de dierentuin. Wij merkten dat we niet zo heel helder waren want we zijn verschillende keren verkeerd gelopen. Toen we bij de dierentuin beland waren, kochten wij een kaartje en liepen naar binnen. Omdat we allebei naar het toilet moesten liepen wij het café in en vanuit hier de dierentuin in. Op deze manier werd je ticket helemaal niet gecontroleerd en hadden we dus gratis de dierentuin in gekund. We bekeken wat beesten en maakten foto’s van onder andere de rode panda, zeeleeuwen en de sneeuwluipaard.

Hierna liepen wij het park weer uit en wilden ergens wat eten. Helaas kwamen wij niet echt iets tegen, dus zijn wij maar weer een Starbucks ingelopen en kochten een panini. Deze wordt hier getoast en is dus lekker warm. Nathalie had er een met ham & swiss cheese en Bastiaan een met tomato & mozzarela. Het smaakte erg goed. Vervolgens gingen wij op pad naar het American Museum of Natural History. We namen de metro uptown en dus ook richting Harlem. Helaas hadden we niet goed opgelet en waren we in de express metro gestopt en we reden onze halte zo voorbij. We voelden ons niet erg op ons gemak in de metro want er begon ook een man te schreeuwen vanuit zijn rolstoel. Gelukkig waren we toen bij halte waar we om konden keren. Toen we bij de goede halte beland waren, konden wij zo het museum inlopen. Ook hier is de New York Pass geldig en kregen wij snel een ticket. We namen de lift naar de bovenste verdieping en liepen zo op ons gemak weer naar beneden. We bezochten verschillende afdelingen zoals de hal met dinosaurussen, Afrikaanse zoogdieren, Amerikaanse bossen en de dieren uit de oceaan. Het is een erg mooi museum en leuk gedaan. We dronken nog wat in de foodcourt en aten wat ananas en meloen, wat we nog bij een supermarkt gekocht hadden. Het was lekker om even te kunnen zitten want we voelen onze voeten behoorlijk.

Nadat wij klaar waren in het museum liepen wij het park weer in naar Belvedere Castle. Onderweg begon het licht te regenen, maar dit was na vijf minuten snel voorbij. Het weer was vandaag verder goed, zo rond de 25 graden. We gingen omhoog bij het Belvedere Castle en hadden een mooi uitzicht op de stad en Central Park.

We namen de metro terug naar het hotel waar we even wat dronken en wat chips aten. We besloten om te gaan eten bij Ellen’s Stardust Diner en daarna nog naar het Empire State Building te gaan. We pakten maar weer de metro en waren zo bij Ellen’s Stardust Diner. Het was goed druk in het restaurant maar gelukkig was er nog een plek voor twee vrij. De tafels voor twee personen zijn dicht op elkaar gezet en je kon gewoon meeluisteren met de mensen naast je. We bestelden allebei een Be Bop a Lula Burger, dit is een hamburger met gegrilde uien, champignons, bacon en kaas. De gefrituurde aardappel die er bij zat was erg lekker. Het eten smaakte prima. Bastiaan vond het restaurant wel leuk en gezellig maar héél druk. De serveersters konden goed zingen en het was grappig om naar ze te kijken.

Nadat we uitgegeten waren liepen wij weer terug naar de metro en gingen op pad naar het Empire State Building. We waren van plan om het observatory deck op te gaan en daarna nog de new york skyride te doen. Helaas duurde het wachten nog best lang en besloten we om alleen maar naar het uitzicht te kijken en de film nog niet te doen. We moesten met twee liften omhoog en toen waren we boven. Je hebt vanaf hier een prachtig uitzicht op de stad met al haar lichtjes. Ook hoor je zelfs nog de geluiden van de sirenes en zie je alle taxi’s rijden. Het was nog niet eens heel erg fris bovenop. Nadat we alle kanten bekeken hadden, gingen wij weer naar beneden. We namen een taxi terug naar het hotel want we wilden niet om tien uur ’s avonds nog met de metro. Toen we in het hotel beland waren, keken we nog even op tv naar de MTV Movie Awards en hierna gingen we lekker slapen. Na weer een lange dag met veel gelopen te hebben, was het fijn om op bed te liggen.

1. Wat hebben jullie weer veel gedaan zeg, geen wonder dat de voeten protesteren! En wat een supervette foto's vanaf het Empire State Building, fantastisch uitzicht zeker! We zijn erg benieuwd naar de rest!
    XXX van ons allemaal

2. Wat een mooie foto's en leuk verslag. Is de toegang naar de Zoo niet meer inbegrepen, jammer en helemaal als je zo kunt doorlopen.
    Hebben jullie de hele dag op slippers gelopen, daar krijg je toch helemaal zere voeten van of valt dat mee?
    Wat fijn dat het lekker weer is en Ellen Stardust Diner, leuk, leuk, leuk.
    Dikke kus

3. Zo, echt weer een hoop gedaan vandaag. Erg gedetailleerd geschreven, we beleven het als het ware gewoon mee.

Groetjes,
    Wilco

4. Wij hebben richting het American Museum of Natural History dezelfde fout als jullie gemaakt en zaten ook in de express metro.
    Denk je er eindelijk uit te zijn waarop je op moet letten, uptown of downtown, hebben ze ook nog zo'n express metro.
    Oh en die voetjes...

5. Wat een super dag weer. Zorg goed voor de voetjes ;-)
    Have fun!
    Grtz.yvonne

6. Weer zo'n heerlijke dag, veel gezien! Mooie foto's en de laatste 2 foto's vind ik echt super.

7. Lange dag weer, en Starbucks treft het goed met jullie ! Er zijn zoveel van die leuke, gezellige ontbijt en lunch zaakjes, moeten jullie toch echt eens proberen ! En de subway, zeker de gebieden waar jullie nu zitten, zijn superveilig, tot heel laat in de nacht hoor. Maar taxi is natuurlijk ook leuk, en zeker niet duur. Veel plezier weer !

8. Heel veel plezier morgen met de helicopter tour.
    Welterusten voor nu.
    xxx

9. Leuk om zo te lezen over NY. Zelf in 2009 geweest en genoten! Net zoals Mattrob al aangeeft is de metro prima te doen ook 's avonds. Ideaal met de door jullie gehaalde week pas! :)

Zou zo weer weekje die kant op willen!